20 فوریه 2024- بر اساس مطالعه جدید محققان دانشکده لئونارد دیویس USC، چرخه‌هایی از یک رژیم غذایی مشابه با روزه‌داری می‌تواند علائم پیری سیستم ایمنی و همچنین مقاومت به انسولین و چربی کبد را در انسان کاهش دهد و در نتیجه سن بیولوژیکی را کاهش دهد.

این مطالعه که در 20 فوریه در ژورنال Nature Communications منتشر شد، به مجموعه شواهدی افزوده شد که از اثرات مفید رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه((FMD[1] حمایت می کند.

رژیم روزه داری به سبک FMD شامل یک برنامه غذایی ۵روزه به صورت متناوب است. این روش که نوعی رژیم لاغری مقلد روزه داری است، یک رژیم کم کالری و سرشار از چربی های غیر اشباع، پروتئین ها و کربوهیدارت ها است و اثرات آن مشابه با روزه داری با آب می باشد. در عین حال تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین می نماید و انجام آن را برای افراد آسان تر از روزه داری واقعی است. این رژیم توسط آزمایشگاه پروفسور والتر لونگو، نویسنده ارشد این مطالعه جدید از دانشکده ی لئونارد دیویس USC، ابداع شده است.

پرفسور لونگو، می گوید: این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد مداخله ی مبتنی بر غذا که نیازی به تغییرات طولانی در رژیم غذایی یا سایر شیوه‌های زندگی ندارد، می‌تواند افراد را از نظر بیولوژیکی جوان‌تر کند، هم بر اساس تغییرات در عوامل خطر پیری و بیماری و هم بر اساس روش معتبر توسعه‌یافته توسطگروه Levineبرای ارزیابی سن بیولوژیکی.

تحقیقات قبلی به رهبری پرفسور لونگونشان داده است که چرخه های کوتاه مدت و دوره ای FMD با طیف وسیعی از اثرات مفید همراه است. این اثرات می توانند شامل موارد زیر باشند:

 ترویج بازسازی سلول های بنیادی

 کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی

 کاهش علائم زوال عقل در موش

علاوه بر این، چرخه های FMD می توانند عوامل خطر سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و سایر بیماری های مرتبط با سن را در انسان کاهش دهند.

آزمایشگاهلونگوهمچنین قبلاً نشان داده بود که یک یا دو چرخه FMD به مدت پنج روز در ماه باعث افزایش مدت زندگی سالم و طول عمر موش‌ها با رژیم غذایی معمولی یا غربی می‌شود، اما اثرات FMD بر پیری و سن بیولوژیکی، چربی کبد، و پیری سیستم ایمنی در انسان تاکنون ناشناخته بود.

کاهش عوامل خطر ابتلا به بیماری ها و جوان تر شدن سلول ها

این مطالعه اثرات این رژیم غذایی را در دو جمعیت کارآزمایی بالینی، هر کدام با مردان و زنان در سنین 18 تا 70 سال مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. بیمارانی که به طور تصادفی در رژیم غذایی تقلید روزه داری قرار گرفتند، 3-4 چرخه ماهانه را پشت سر گذاشتند، در هر چرخه به مدت 5 روز به FMD پایبند بودند، سپس به مدت 25 روز یک رژیم غذایی معمولی مصرف کردند.

رژیم FMD شامل سوپ‌های گیاهی، انرژی بار(energy bars)، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، اسنک‌های سالم و چای است که به مدت 5 روز مصرف می‌شوند و همچنین شامل مصرف مکملی است که سطوح بالایی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری را فراهم می‌کند. به بیماران گروه کنترل دستور داده شد که رژیم غذایی معمولی یا مدیترانه ای داشته باشند.

تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی نشان داد که عوامل خطر دیابت از جمله مقاومت به انسولین و HbA1c در بیماران گروه FMD کاهش یافته است. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی همچنین کاهش چربی شکمی و همچنین چربی کبدی را نشان داد که با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک همراه بود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که چرخه‌های FMD نسبت سلولهای بنیادی لنفوئید به میلوئید را افزایش می‌دهند- که نشان‌دهنده ی جوان‌تر شدن سیستم ایمنی است.

تجزیه و تحلیل آماری بیشتر از نتایج هر دو مطالعه بالینی نشان داد که سن بیولوژیکی- معیاری برای عملکرد سلول ها و بافت های فرد، بر خلاف سن تقویمی -  شرکت کنندگان در گروه FMD به طور متوسط 2.5 سال کاهش یافته است.

پرفسور لونگو گفت: "این مطالعه برای اولین بار شواهدی را برای کاهش سن بیولوژیکی از دو کارآزمایی بالینی مختلف نشان داد که با شواهدی از جوان سازی عملکرد متابولیک و ایمنی همراه است."

این مطالعه از پتانسیل FMD به عنوان یک رژیم کوتاه‌مدت پشتیبانی می‌کند. پرفسور لونگو گفت: FMD، یک مداخله غذایی قابل دستیابی است که می تواند به افراد کمک کند تا خطر بیماری خود را کاهش دهند و سلامت خود را بدون تغییرات گسترده در شیوه زندگی بهبود بخشند.

پرفسور لونگو افزود: اگرچه بسیاری از پزشکان در ایالات متحده و اروپا در حال حاضر FMD را به بیماران خود توصیه می کنند، این یافته ها باید بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی را تشویق کند تا چرخه های FMD را به بیمارانی با سطوح بالاتر از حد مطلوب عوامل خطر بیماری ها و همچنین به جمعیت عمومی که ممکن است علاقه مند به افزایش عملکرد و کاهش سن بیولوژیک خود می باشند، توصیه کنند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/02/240220144536.htm

 



[1]fasting-mimicking diet